Of het nu komt doordat we al meer dan 20 jaar Strandbikes opbouwen, een paar honderd meter van het strand af zitten met onze winkel, of omdat we zelf op het strand fietsen gewoon erg leuk vinden…., we zijn in ieder geval erg blij (en toch wel trots..:-) ) dat 1 van onze strandbikes met een eindcijfer van 7.2 de beste was in de test van het blad Fiets (november)!
Hieronder lees je enkele quotes uit de ‘MTB-TEST – 5 Beachbikes’ en hier kan je het stuk over onze Buran lezen: Blad Fiets November 2013 – Storm Buran

Storm Buran Strand
Test: Merida Beach . Imming Strandfiets . Koga Beachracer . Storm Buran . Ednine Carbon 9r Beach

Storm Buran
“Een lang bewaard militair geheim: de Russen hadden een eigen space shuttle; de Buran. Dat was al geen hoogvlieger, technisch gezien, maar de Storm Buran is een regelrechte laagvlieger. Het frame is niet strandspecifiek, de opbouw wél. De aandrijving lijkt sterk op die van de Imming, dus met X9- derailleurs, een 42-28 crankstel én een racecassette. De keuze voor draaiverstellers is een persoonlijke, voor het schakelen maakt het weinig uit. De dure, goudkleurige ketting is een aanrader voor iedere strandrijder. Hij roest nauwelijks en is heel makkelijk schoon te maken doordat hij glimmend glad is, iedere cent waard wat ons betreft! Ook duur zijn de ‘geknipte’ Racing Ralph- banden, met de hand zijn alle noppen eraf gehaald. Ze zijn ‘no tubes’ gemonteerd op ultrabrede, superlichte velgen. Dat rijdt geweldig, deze combinatie rolt het best van alle testbikes. Wij reden met een druk zo laag als 0,6 bar voor en 0,8 achter. Zo ben je onverslaanbaar op de zachtste stukken, zonder merkbaar hogere rolweerstand op het hardere zand. Eigenlijk is deze Storm een volledig geprepareerde wedstrijdbike, en het grootste nadeel is dat er nauwelijks iets te verbeteren valt. Het grootste nadeel is namelijk het niet strand-specifieke frame. De mechanische achterrem past eigenlijk niet, de kabelarm loopt tegen het frame aan waardoor afstellen lastig is en de achterrem toch nog af en toe aanloopt. Het eigenlijk te hoge balhoofd van dit frame is geen probleem, dat compenseert Storm met een indrukwekkend diepe stuurpen.”

+ getunede wedstrijdbike
+ geschikt voor het zachtste strand
– achterrem niet optimaal (Is inmiddels een oplossing voor gevonden door Beukers)

Banden

“Het is duidelijk, op het strand rijd je op brede, zachte banden met kleine noppen of een licht profiel. De optimale band en druk zijn afhankelijk van de ondergrond, zacht zand bij een strandopgang vraagt om nog minder druk dan het vochtig zand op een ijskoude winterdag. Veel strandrijders gebruiken latex vloeistof in plaats van binnenbanden om de rolweerstand laag te houden bij extreem weinig druk. Persoonlijke voorkeur en rijdersgewicht spelen een grote rol, superzachte banden sturen met vertraging en niet iedereen kan daar aan wennen. Schwalbe’s Super Moto is dé referentie sinds er 29-ers zijn, maar de huidige uitvoering is niet meer optimaal voor het strand: te stevig en stug om hem geschikt te maken voor asfalt. Hij lijkt sterk op de Big Apple, die zelfs reflectielijnen heeft. De Tattoo Light 120TPI doet het héél goed op zacht zand, op een brede velg en met heel weinig druk. Het geheim schijnen de smalle maar diepe groeven in het profiel te zijn die de band meer laten knikken dan buigen bij het rollen. Er is ook een 60TPI versie van deze band, die stukken zwaarder rolt. Uiterlijk zijn ze gelijk, je herkent ze het makkelijkst aan hun gewicht: +-850 gram voor de 60TPI en rond de 670 gram voor de snelle 120TPI. Echter, op ieder strand rollen de geknipte Racing Ralphs het best. Beukers verkoopt ze op bestelling met een meerprijs van €30,- , maar je kunt ze natuurlijk ook maken van je oude banden.”

 

Ultra breed=goed idee!

Wielen
“Twee van de testfietsen staan op racewielen, dit om velgremmen te kunnen gebruiken. Hoogwaardige 29-er wielen geschikt voor velgremmen zijn immers nauwelijks te vinden, dan beland je al gauw bij zware hybride wielen. Racewielen zijn in de regel licht, en sterk zat voor strandgebruik. Het Easton Road Tubeless systeem bleek trouwens niet te werken met latex gevulde MTB-banden, bij minder dan 1,8 bar schoten de banden van de velg en die druk is te hoog om voordeel te halen uit latex vloeistof. Alleen met een extra rubber strip bleef de band op zijn plek liggen. Het nadeel van racevelgen is de breedte, liever gezegd smalte. Op een racevelg zwikt een zachte strandband zo heen en weer dat sturen lastig wordt. Rijd je graag met 1,5 bar dan is het nadeel klein. MTB-velgen zijn er in veel breedtes. De standaard velgen van de Koga en Merida voldoen, maar de Storm laat zien waar winst te halen valt. Met 35 millimeter zijn ze dubbel zo breed als een racevelg, waardoor je zelfs met 0,6 bar bandendruk nog kunt sturen. Bovendien ligt de band nog platter op het zand, en zakt nog minder weg. Geweldig! Belangrijk daarvoor is ook dat de velgen geschikt zijn voor tubeless gebruik. Het komt erop neer dat de band dan heel strak op de velg zit en niet kan loskomen, bijvoorbeeld in een bocht. Als dat gebeurt ‘burpt’ de band en ontsnapt er ineens veel lucht.”

Verzet
“Het is natuurlijk niet stoer, maar het triple crankstel van de Merida beviel ons uitstekend in combinatie met het gemonteerde wegverzet. Altijd de juiste versnelling voor handen, kleine stapjes en je komt ook thuis wanneer je een zuidwester storm tegen hebt. Ook de X9 dubbels van Storm en Imming reden heerlijk, samen met een vlakke cassette. Het lichtste verzet, 28×25, hebben we daadwerkelijk gebruikt op deze fietsen, met tegenwind en opkomend tij. Met een MTB-cassette kan het ook, de Ednine heeft een ruim versnellingsbereik maar de stappen tussen de verzetten zijn groter. Bovendien lijkt 39-11 minder mooi te lopen dan de 42-12 die Storm en Imming bieden. De 1×10 oplossing van Koga kán werken, mits je stevige kuiten hebt. De stappen tussen de versnellingen zijn niet al te groot door de gekozen cassette maar je moet niet stil vallen op een zacht strand, dan krijg je de pedalen niet rond. Aan de andere kant, als je wél genoeg hebt aan één voorblad voel je je nog sneller dan je al bent.”

Remmen
“De traditionele strandfiets heeft V-brakes of Magura HS33’s maar mechanische schijven blijken ook prima. Beiden geven weinig problemen in het zand en kunnen veel zout hebben voor ze aan- of vastlopen. Dat steeds meer strandfietsers overstappen op schijven is vanwege de beschikbare frames en wielen. Storm en MTB Schoorl halen een ander trucje uit en combineren Avid racefiets remklauwen met MTB-hendels. Met deze combinatie moet je de helft harder knijpen, maar het remblok beweegt ook de helft verder terug wanneer je de rem loslaat waardoor deze nog minder aanloopt. Het theoretische nadeel van de Avid-remmen, het bewegende blokje duwt de schijf krom tegen het vaste blokje, is in de praktijk geen bezwaar.”

Frame
“Vanwege de kleine afzetmarkt bestaan er geen strand-specifieke carbon frames, de Storm en de Ednine kan je ook gewoon als MTB opbouwen. Het grote voordeel van carbon, naast het gewicht, is de ongevoeligheid voor zout. Aluminium kan roesten wanneer het in contact komt met zeewater, en wanneer je vaak vlak langs de golven rijdt komt er gegarandeerd brak water je frame binnen. Aan de andere kant hebben we nog nooit een strandfiets echt zien breken als gevolg van corrosie, gelakt aluminium valt niet zomaar uit elkaar.”

Conclusie
“De Buran hoeft niet meer getuned te worden, of je zou fan moeten zijn van gekleurde schroefjes. Het frame is standaard, de afmontage nagenoeg perfect. Bonuspunten geven we voor het speciale ‘boorplatformvet’ dat is gebruikt voor de montage, en de binnenband om de zadelpenklem. Het maakt de Storm helemaal ‘af’, als strandracer hoef je alleen nog maar hard te trappen.

Storm Buran
Prijs:              €2195
Frame:           carbon
Voorvork:       Storm Buran carbon
Shifters:         SRAM X0 Twist
Derailleurs:     SRAM X9
Crankstel:      Truvativ X9 42-28
Ketting/cass.: KMC X10 SL Gold/SRAM PG970 26-12
Remmen:        Avid BB7
Opbouw:         Pro/Zipp
Wielen:            Novatec/Rigida
Banden:          Schwalbe Racing Ralph 29×2,35” ‘geknipt’
Gewicht:         9,1kg
Maten:            S(40cm)-M(44cm)-L(48cm)-XL(52cm)

Storm Makani & Storm Nalu
Misschien heb je ze al gezien bij ons in de winkel, maar naast de carbon ‘machine’ hier boven hebben we nog 2  strandtoppers in huis: De Makani en de Nalu. Beide zijn strandklaar met onder andere speciaal vet uit de scheepvaartindustrie, zodat ook na een winter met strandtrainingen en strand races de fiets nog uit elkaar gehaald kan worden! En zoals bij elke door ons geleverde fiets zorgen wij er voor dat je ook perfect op je strandbike komt te zitten door middel van een goede fietsmeting.

Storm Makani strandfiets

Voor €1599 (zoals afgebeeld) is de Makani afgemonteerd met een complete Sram X9 10 speed groep, full carbon voorvork, Shimano MT66 wielset, Schwalbe Super Moto banden en mechanische schijfremmen. Klik hier voor meer informatie over de Storm Makani
Storm Nalu

De Nalu is uitgevoerd met carbon voorvork, Schwalbe SUPER MOTO banden en heeft oa een Shimano XT achterderailleur, KMC ketting en afgedichte Shimano naven. En dat voor slechts €999,- inclusief bidonhouder en SPD pedalen! Klik hier voor meer informatie over de Storm Nalu

Wil je de fiets extra licht tunen volgens je eigen specificaties? Uiteraard is dat ook mogelijk, al zal er dan een ander prijskaartje aan hangen.

Contactgegevens

Perfect Bike Fit

Ir. v.d. Banstraat 12-14
1755 NN Petten
Tel: 0226-381367
Fax: 0226-383338
www.beukersbikecentre.nl
info@beukersbikecentre.nl

© 2024 Perfect Bike Fit